Ahad, 13 Jun 2010

Kerajaan BN Benarkan Kapal Israel Berlabuh Di Pelabuhan Klang..

KAPAL kargo milik Israel yang dibenarkan untuk berlabuh di Pelabuhan Klang bagi tujuan perdagangan telah menimbulkan kemarahan dan rasa tidak puas hati banyak pihak berikutan kekejaman rejim Zionis itu terhadap misi bantuan kemanusiaan ke Gaza pada 31 Mei lalu.

Perkara mengenai kapal-kapal itu didedahkan baru-baru ini, malah disahkan oleh Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha.

Keadaan itu mengimbas kembali peristiwa kapal-kapal konvoi Flotila Pembebasan yang membawa bantuan makanan, ubat-ubatan dan bahan-bahan binaan telah ditawan oleh tentera Israel.

Pertama, serangan terhadap kapal milik Turki, Mavi Marmara yang mengorbankan banyak nyawa.

Kedua, Kapal MV Rachel Corrie yang menyertai konvoi yang sama turut ditawan tentera Israel.

Kedua-dua kapal itu membawa sukarelawan dari beberapa negara dunia termasuk 12 sukarelawan Malaysia (Mavi Marmara) dan enam sukarelawan (Rachel Corrie).

Tragedi serangan itu disifatkan sebagai tindakan sengaja tentera Israel bagi menggagalkan misi bantuan kemanusian untuk rakyat Palestin di Gaza.

Rentetan kejadian tragik itu, banyak pihak termasuk beberapa badan bukan kerajaan (NGO) mendesak kerajaan supaya membatalkan segera permit yang membenarkan kapal kargo milik Israel untuk memasuki pelabuhan di negara ini.

Desakan itu bertujuan untuk menyekat sebarang bentuk hubungan dagangan dengan rejim Tel Aviv ekoran kekejaman yang dilakukan rejim Zionis itu terhadap rakyat Palestin serta misi bantuan ke Gaza pada 31 Mei lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan