Khamis, 20 Januari 2011

Noh Omar Arah Hadir Sidang DUN..??

Umno Selangor memutuskan untuk menghadiri sidang khas Dewan Undangan Negeri Isnin ini, yang akan membahaskan pindaan perlembagaan negeri berhubung urusan pelantikan tiga pegawai tertinggi perkhidmatan awam negeri.

Timbalan Pengerusi Umno Selangor Datuk Seri Noh Omar berkata, partinya telah mengarahkan wakil rakyatnya agar menghadiri sidang kali ini memandangkan Sultan Selangor telah pun memberi perkenan baginda bagi membolehkan pertemuan minggu depan diadakan.

Umno mengadakan mesyuarat di sini hari ini.

Bagaimanapun kata Noh, perkenan itu tidak harus dianggap Sultan Selangor bersetuju agar perlembagaan negeri dipinda.

Noh mendakwa Ketua Setiausaha Negara sentiasa mendapatkan perkenan diraja sebelum memutuskan pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri yang kini menjadi kemelut sehingga mencetuskan krisis perlembagaan.

Noh juga berkata, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim tidak menghormati Sultan dengan menolak perkenan pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri.

Pakatan Rakyat yang mempunyai 35 anggota dalam Dewan Undangan Negeri yang menawarkan 56 kerusi memerlukan tiga undi untuk mendapatkan sokongan dua pertiga bagi meluluskan pindaan perlembagaan negeri.

Semalam, Noh berkata, kesemua wakil rakyat Barisan Nasional (BN) akan menghadiri sidang khas Dewan Undangan Negeri Selangor Isnin ini.

“Kesemua Adun BN juga akan menyertai perbahasan,” kata beliau.

Bagaimanapun sama ada mereka akan bersetuju kepada Artikel 52 ataupun sebaliknya ia bergantung pada keupayaan kerajaan negeri untuk meyakinkan wakil-wakil BN, kata Noh semalam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan