Jumaat, 11 Februari 2011

Akhirnya Nik Aziz "Akui"..

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui kebanyakan tandas masjid di negeri ini masih kotor kerana tiada peruntukan untuk menyelenggarakannya.

Mursyidul Am PAS itu turut kesal dengan tindakan umat Islam di Kelantan yang mengabaikan aspek kebersihan di tandas masjid, kerana keadaan tersebut memberi gambaran negatif kepada pelawat sekali gus menjejaskan imej agama Islam yang mementingkan kebersihan.

“Kita akui tahap kebersihan kebanyakan tandas di masjid-masjid di negeri ini masih rendah kerana jawatankuasanya tidak mengendalikannya dengan baik disebabkan tiada peruntukan khusus untuk penyelenggaraan,” katanya ketika menyampaikan kuliah Jumaat di Medan Ilmu, di sini hari ini.

Nik Abdul Aziz seterusnya meminta jawatankuasa masjid agar menyediakan peruntukan khas bagi memastikan tandas dan bilik air di masjid-masjid di negeri itu sentiasa bersih dan memberi keselesaan kepada jemaah dan pengunjung.

Beliau turut meminta umat Islam menjimatkan peruntukan untuk sambutan seperti Maulidur Rasul dan menyumbangkan sebahagian daripadanya ke masjid bagi tujuan penyelenggaraan tandas.

“Masalahnya sekarang tiada peruntukan khusus untuk membayar gaji kakitangan untuk menjaga kebersihan tandas di masjid, menyebabkan masalah kekotoran tandas masjid tidak dapat diatasi sejak sekian lama,” katanya.

Nik Abdul Aziz sebelum ini pernah meluahkan kekecewaannya berhubung tahap kesedaran masyarakat Kelantan yang masih rendah dalam menjaga kebersihan persekitaran mereka.

16 ulasan:

  1. TAK MALU KE SERAMBI MEKAH JADI TEMPAT YG KOTOR....UBAH JE DARI SERAMBI MEKAH KEPADA JAMBAN INDAH, ITULAH KERJE NYA PUAK PEMIMPIN PARTI AJARAN SESAT , KEJE LAIN TAK ADA HANYA YG DEPA TAHU SETIAP MALAN BERI CERAMAH POLITIK DAN MEMAKI HAMUN PEMIMPIN NEGARA, ISU TANDAS YG BEGITU KECIL TAK DAPAT NAK DI SELESAIKAN.......CAKAP BERDEGAR-DEGAR TAPI BONTOT ADA TAIK..ITULAH SEBENARNYA HAKIKAT PEMIMPIN PAS TERUTAMA POK NAJIS , MB MAKAN GAJI BUTA, 20 TAHUN KELUASAN HUTAN DI KALATE MASIH KEKAL KELUASANNYA......FIKIRLAH UNTUK MEMBERI KEMAJUAN KEPADA PUAK YG BERI UNDI KPD TOK-TOK GURU YG TERLALU PANDAI UGAMA

    BalasPadam
  2. Tabdas kotor bleh di cuci...Aqidah kotor macam pimpinan Umno skrg masuk nelaka maa..kuah3

    BalasPadam
  3. Pemimpin UMNO buat semua OK...Rogol pun Boleh, peluk bukan Muhrim pun bleh...tak tutup aurat pun boleh, Yang tak ikut sunah ni tak sesat...yang ikut sunah ni sesat....dasar jahiliah...goodlistener ni apamcm???? Jahil jugak ker???

    BalasPadam
  4. goodlistener ni mmg jahil ttg agama ingatlah mati.. apa yg puak umno buat tu semuanya teruk mcm haramjadah pasai apa kau tak pertikai, pasai tandas pulak kau nak kecoh....kau mati nanti nak bawa tandas dlm kubur ke.....dasar manusia jahil

    BalasPadam
  5. SEJAHIL AKU TAK LAH JADI PENGIKUT FANATIK YG PENYOKONG SECARA MEMBABI BUTA, POK NAJIS COMFIRM MASUK SYURGA DAN SESIAPA YG NAK MSK SYURGA JOIN PARTI AJARAN SESAT DAN MENYESATKAN DEMI KUASA POLITIK......SEMUDAH ITU UNTUK PUAK PARTI AJARAN SESAT UTK KE SYURGA.......MOGA IANYA JADI KEBENARAN DI HARI PENENTU NANTI.AMIN

    BalasPadam
  6. Kebersihan sebahagian daripada iman. Jadi kita kenalah cermin2kan diri itu weh... mai melaka tanadas masjid bersih pelancong pun suka datang. Income pun datang baru murah rezki dari allah, Bila bersih malaikat pun suka datang.inalah org Islam kelantan asik bepolitik musibah kotor xambil pusing. Nak makan pun rasa geli di warung negeri kelantan. Tapi kelanatan ni satu bagus masjid hidup dengan amalan. Silalah ubah sikap kita sama islam belajar dari penduduk melaka ... rumah pun bersih

    BalasPadam
  7. Kita jangan banyak cakap je. Mulakan gerak kerja. Pilih masjid dekat dengan bandar . 1.Sediakan tabung untuk sumbangan untuk membersihkan tandas.2. Kampen kebersihan tandas dimulakan. bagi saguhati orang yang menjaga kebersihan tandas. 3 Penguatkuasa pelu dilaksanakan kepada mereka yang tidak membersikan tandas selepas di gunakan. Ini imej orang islam tengok di Jepun rakyatnya menjaga kebersihan. jika ada kertas terbuang dijalan, org awam akan pungut buang..

    BalasPadam
  8. Kalau dijaga pun tak akan jadi bersih selagi yang menggunakan tandas tu dari golongan islam pak turut kerana kebersihan itu separuh dari iman,kat rumah dia dah bersifat pengotor latih setiap individu yang beragama islam itu mengikut ajaran islam sepenuhnya jangan main separuh2 jer

    BalasPadam
  9. bab tandas kotoq bukan di kelantan saja, boleh kata banyak masjid di negara kita. toksiak ambil elaun, keja x buat

    BalasPadam
  10. masalah dengan orang islam ni, bila nak kencing atau berak pi terpa kat tandas masjid, hang pa pikiaq la elok-elok, masjid tu rumah Allah, kalu nak melepas tu pi la cari tempat lain.

    BalasPadam
  11. TANDAS KOTOR, berita biasa.
    KURANG PENYELANGARAAN, berita biasa.
    TIADA PERUNTUKAN, berita biasa
    ABAIKAN ASPEK KEBERSIHAN, berita biasa.
    Kita boleh jumpa fenomena ini seluruh negara.
    Tandas rumah kita pun kadangkala kotor disebabkan kurang penyelanggaraan dan tiada peruntukan/masa, maka kebersihan terabai.
    Yang agak luar biasa ialah MENGAJAK SELURUH NEGERI BERJIMAT PERUNTUKAN LAIN UNTUK MENJAYAKAN KEMPEN KEBERSIHAN.
    Itu kata Nik Aziz,
    ( cuba andaikan)
    Kata Najib KERAJAAN KECEWA, TAHAP KESEDARAN KEBERSIHAN TANDAS AMAT RENDAH DAN MEMALUKAN,
    KERAAJAAN TERPAKSA MEMBELANJAKAN BERATUS-RATUS JUTA SETAHUN.
    JESTERU ITU KERAJAAN AKAN MEMASANG KAMERA CCTV DISETIAP TANDAS YANG KOTOR UNTUK MEMANTAU SERTA MEMASTIKAN KEBERSIHAN AKAN TERLAKSANA.
    KOS yang terlibat 20 billion....

    Berita macam ni boleh la dikira LUAR BIASA
    Projek tandas pun cecah billion-billion....

    BalasPadam
  12. Lihat kelibat goodlistener, teringat aku dengan joecharlie chaplain. Barang kali mereka ini seuri, bodoh sangat sampai tak terajar. Macam manalah nasib cikgu mereka masa mereka bersekolah dahulu.

    BalasPadam
  13. goodlistener...fikir dl sblm ckp pape..jgn nk melulu jek bg pendpt..dtg dl kelantan then tengok pembangunan kat kelantan...pastu compare ngn negeri2 lain pimpinan UMNO cam Terengganu, Sabah, Sarawak, Pahang etc mne yang lbh membangun..jgn tngk kt media jek yang dh confirm2 berat sebelah n sangat la x telus..dr segi kebersihan diakui kel mmg kotor sbb x de bajet utk byr gaji sbb kn byr utang2 yang ditinggalkan UMNO kesayangan ko tu ms perintah kel dl..

    BalasPadam
  14. Aku bkn dikelantan & bkn dimelaka, tapi msh dlm m'sia, tandas kat tempat aku pun kotor juga, kena paham, yg tgna kata kotor tu, tahap penilaiannya mcm mana, tandas masjid kotor ada dimana-mana, inilah untungnya ada pemimpin yg sering bermuhasabah, aku nak bagi peringatan, tandas kotor bukan disebabkan oleh ayam, itik, lembu, kambing dll, ianya disebabkan oleh manusia yg punyai jiwa yg kotor dan berpenyakit, jiwa ini jugalah yg tak mau mendengar kuliah-kuliah agamaa.

    BalasPadam
  15. Tandas kotor bukan kat masjid di kelantan sahaja...memag kesedaran sivik rakyat malaysia kurang dalam hal hal begini,tak mcm warga singapura.kat kelantan ramai pelancong yang singgah kat masjid..cuba lihat statistik pelancong ke kelantan...makan kedai cina atau hotel yang peralatan dapur dan ramuannya belum tentu halal tak geli pulak kan sebab tandasnya 7 bintang!!!!

    BalasPadam
  16. kencing pun tak basuh....
    berak pakai calet saja.....
    nak becakap pasai kebersihan ka??......
    JK semejid kena laa buat keroja....
    ini bukan salah pemimpin.....
    salah orang yg tak jaga kebersihan tu termasuk laa JK mesjid sekali.......
    malu la sikit kat diri sendiri.....
    jngn dok menyalah orang lain........

    BalasPadam