Rabu, 2 Februari 2011

Selangor...Pegawai Atasan Kena Cekup..??

Kegiatan jahat seorang pegawai imigresen berpangkat tinggi yang dipercayai bersekongkol dengan satu sindiket memalsukan surat kemudahan imigresen bagi melepaskan individu yang disenarai hitam ke luar negara sejak tiga tahun lalu terbongkar apabila dia ditahan bersama lapan individu lain baru-baru ini.

Pegawai berusia 41 tahun itu ditahan selepas polis menjalankan siasatan sebaik menerima maklumat mengenai penglibatannya dalam sindiket tersebut.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Selangor, Supritendan Mohd. Sakri Arifin berkata, sebelum itu, pihaknya telah menahan lima individu berusia di antara 30 dan 45 tahun kerana memiliki dokumen palsu tersebut pada pukul 11.45 pagi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang dekat sini pada 9 Januari lalu.

Lima individu tersebut disenaraihitamkan selepas diisytihar muflis oleh mahkamah atas pelbagai sebab termasuk gagal membayar pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) atau pinjaman bank.

Katanya, polis kemudian menahan seorang ejen pelancongan berusia 57 tahun di Klang, dekat sini pada Ahad lalu.

Difahamkan, individu yang telah disenarai hitam akan membayar di antara RM1,500 dan RM2,000 kepada ejen pelancongan tersebut sebelum suspek menemui beberapa lagi individu termasuk pegawai imigresen berkenaan untuk mendapatkan dokumen palsu itu.

1 ulasan: