Jumaat, 18 Mac 2011

Padan Muka..Khalid "PECAT" Tmb. Pengurus Besar Yayasan Selangor..??

Laporan Audit berhubung pengurusan perbelanjaan majlis ulang tahun ke-40 Yayasan Selangor menunjukkan wujud beberapa kelemahan di agensi itu, antara lain perbelanjaan tidak telus, tidak berhemah dan tidak munasabah menyebabkan kos sambutan hujung tahun lalu mencecah RM1 juta.

Malah terdapat wang telah selesai dibayar kepada pengurus acara sedangkan aktiviti yang diatur belum dilaksanakan.

Susulan syor dikemukakan laporan audit, kerajaan negeri Selangor juga telah memutuskan menamatkan kontrak perkhidmatan Timbalan Pengurus Besar (Pengurusan) Yayasan Selangor bulan lalu.

Sedutan laporan audit diumumkan oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini.

Khalid (gambar) berkata, laporan audit itu disemak oleh Bahagian Audit Dalaman Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri.

Semakan audit banyak menumpu hal-hal berkaitan pengurusan perbelanjaan majlis ulang tahun ke-40 Yayasan Selangor yang dirancang untuk diadakan 15 November lalu.

Kata Khalid, hasil audit dalaman bertarikh 14 Disember mendapati terdapat beberapa isu berkaitan aturan perbelanjaan yang dikatakan tidak mengikut aturan biasa.

“Terdapat juga tindakan yang dikatakan tidak menjaga kepentingan Yayasan Selangor,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Selain pengurusan perbelanjaan sambutan, kata Khalid kelemahan lain yang dikesan ialah tadbir urus korporat yang tidak baik di mana seramai 18 warga kerja telah berhenti dan 50 lagi ditukarkan dalam tempoh Mac hingga November tahun lalu.

Pengurus Besar juga meluluskan elaun-elaun yang tidak sepatutnya dibayar kepada Ahli Mesyuarat,” kata Menteri Besar.

Malah menurut Khalid, terdapat 12 keputusan tertinggi dibuat sepanjang tahun lalu hanya melalui ‘Circular’ Resolusi, malah tidak dimaklumkan atau diluluskan oleh Pihak Berkuasa Negeri mengikut kehendak Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 12 1993 — arahan bagi meningkatkan kualiti perancangan dan kawalan ke atas pengurusan syarikat-syarikat kerajaan.

“Semakan Audit juga mendapati, Timbalan Pengurusan Besar (Pengurusan) tidak menghormati arahan bercuti dalam siasatan dengan hadir mesyuarat yang dihadiri Pengurus Besar. Perbelanjaan tanpa perancangan menyebabkan kedudukan kewangan Yayasan Selangor mengalami defisit sebanyak RM7.41 juta sehingga November 2010,” kata beliau.

Sehubungan itu tegas Khalid, kerajaan negeri Selangor telah dan akan terus meneliti setiap syor yang diberikan dan akan menggunapakai cadangan tersebut dari semasa ke semasa demi menjaga kredibiliti Yayasan Selangor milikan penuh kerajaan negeri.

Khalid juga menambah, satu surat tunjuk sebab telah dikeluarkan kepada Timbalan Pengurus Besar (Pengurusan) bagi menjawab setiap kuiri yang ditimbulkan pada 5 Januari lalu.

“Proses yang teratur, adil dan bebas telah dijalankan. Pandangan serta saranan dari Pejabat Penasihat Undang-undang Negeri juga telah diperoleh.

“Akhirnya pada 17 Februari 2011, Mesyuarat Khas Lembaga Pengarah Yayasan Selangor telah sebulat suara memutuskan untuk menamatkan kontrak Timbalan Pengurus Besar (Pengurusan) dengan alasan gagal menunaikan tanggungjawab dan urus tadbir kewangan yang baik serta tidak prihatin dengan prosedur yayasan,” katanya lagi.



2 ulasan:

  1. heran juga...sepatutnya Pengurus Besar yg bertanggungjawab - kenapa hanya timbalan shj yg dipecat?????

    ooooooo...kerana Pengurus Besar tu kroni kalid ibrahim

    BalasPadam
  2. komen pencacai umngok sudah bersuaraaa...

    BalasPadam