Khamis, 10 Mac 2011

Zambry Kantoii...Kaum India Kecoh Di Perak..

Adun Buntong, A Subramaniam mendakwa pimpinan Umno-Barisan Nasional Perak yang di pimpin oleh Dato' Zambry menyalahgunakan kuasa mereka demi kepentingan peribadi berhubung isu pemberian hak milik tanah kepada sebuah syarikat pemaju di negeri itu baru-baru ini.

"Saya jumpa mereka dan meneliti segala dokumen yang ada pada mereka, saya dapati besar kemungkinan ada unsur penyalahgunaan kuasa di mana semua penghuni telah tinggal di situ sejak 80 tahun.

"Jadi saya hairan banyak kali mereka membuat permohonan kepada pejabat daerah dan agensi kerajaan tetapi tiada sebarang langkah atau tindakan yang diambil tetapi tiba-tiba mereka terima surat peguam mengatakan tanah yang mereka duduki telah diberi hak milik kepada orang lain,"katanya kepada pemberita.

Sebelum ini, satu notis mengosongkan kawasan penempatan itu dikeluarkan berikutan pemberian hak milik tanah penempatan tersebut kepada sebuah syarikat pemaju di negeri itu baru-baru ini.

Menurut Subramaniam, tindakan kerajaan negeri memberikan kelulusan kepada pihak lain dan bukan kepada penduduk kawasan terbabit menimbulkan keraguan pihaknya memandangkan penempatan ini sudah didiami sehingga generasi ketiga.

Tambah Subramaniam, permohonan penduduk bagi mendapat milikan penempatan ini juga menemui jalan buntu apabila beberapa rayuan yang dibuat tidak diendahkan kerajaan negeri dan Pejabat Tanah negeri itu.

Dalam pada itu, salah seorang penduduk yang ditemui berkata, selain diarahkan supaya mengosongkan kawasan penempatan itu mereka juga dikatakan tidak akan menerima sebarang pampasan.

Sementara itu menurut wakil penduduk yang dikenali sebagai Mohan berkata, penduduk hanya mahukan hak di tempat kediaman yang mereka diami sejak sekian lama.

”Kita nak tempat. Ada penduduk tinggal di sana dan ada juga kuil, kita mahukan tempat,"katanya.

Berikutan kejadian tersebut satu laporan polis telah dibuat di IPD Ipoh kerana notis mahkamah bagi mengosongkan kawasan dihantar kepada penduduk, sedangkan mereka tiada tempat untuk berteduh.

Juragan : Fuhhh...Oii MIC mana lu pigi hah..??Kalau kejadian ni berlaku di Pulau Pinang..siappp..kecoh satu Malaysia,NGOk Melayu pun buat-buat sibuk..wartawan dan TV Haram Jadah akan siarkan kisah ini 24 jam...memang sah..ini lah dasar Umno Munafikkkkkk...Hancurrr Umnooo....



2 ulasan:

  1. Salam Yob, kalaulah ada PRK cepat jer kes ni selesai berpihak pd penduduk kat situ.

    BalasPadam
  2. itu namanya agenda setting.

    BalasPadam