Jumaat, 8 April 2011

Inikah KM Sarawak Yang Baru..??

Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sarawak, Baru Bian bakal dipilih sebagai Ketua Menteri yang baru sekiranya Pakatan Rakyat berjaya membentuk kerajaan pada pilihan raya negeri yang ke-10 pada 16 April depan.

Perkara itu dipersetujui sebulat suara oleh ketiga-tiga gabungan pembangkang iaitu DAP, PKR dan PAS.

Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, persetujuan berkenaan dibuat berdasarkan persefahaman bahawa parti yang mempunyai jumlah kerusi yang banyak akan memimpin kerajaan negeri.

"Pakatan Rakyat bersetuju bahawa parti yang mempunyai jumlah kerusi yang tinggi (dalam Dewan Undangan Negeri) akan dipilih sebagai Ketua Menteri.

"Jadi memandangkan Baru adalah pemimpin Sarawak, jadi beliau dicadangkan untuk jawatan berkenaan...bagaimanapun perbincangan lanjut mengenainya akan dibuat," katanya pada sidang media sewaktu pelancaran manifesto Pakatan Rakyat Sarawak di sini, Jumaat.

Pada pilihan raya Sarawak, Pakatan Rakyat bertanding di semua kerusi kecuali di kawasan DUN Pakan dan Marudi.

PKR bertanding di 49 kawasan diikuti DAP mempertaruhkan nasib di 15 kawasan sementara PAS meletakkan wakil mereka di lima kerusi.

Baru Bian bertanding di DUN Ba'kelalan menentang calon baru Barisan Nasional (BN), Willie Liau.

Selain itu, Setiausaha DAP Sarawak, Chong Cheing Jen berkata, pendirian untuk memberi laluan kepada PKR menjadi Ketua Menteri dibuat sejak Pakatan Rakyat ditubuhkan di Sarawak.

"Pendirian DAP jelas, kalau Pakatan berjaya membentuk kerajaan, Baru akan menjadi Ketua Menteri yang baru...itu pendirian kita," katanya lagi.

2 ulasan:

  1. Salam Yob, semoga kebenaran dan keadilan tegak di bumi Malaysia!

    BalasPadam
  2. kALU INI NAK DIJDIKAN KETUA MENTERI S'WAK..SAHIH SY N SUKU SAKAT KAUm KERABAT AKAN undi BN..LEBIH RELA PR TUMPAS DR BERKETUA MENTERIKAN KRISTIAN..JAUH LEBIH RELA DAP jd KM DARI YNG INI....APA PAS nak islam berkubur? silap2 malaysia kehilangan SARAWAK...jg lupa bila da jd KM da pegang kuasa MUTLAK,termasuk akta imegresen yg bole mnghalangkan orng masuk ke swak waima rakyat malaysia...sprti krg..hanya anak sarawak tahu keadaan ..vibes kat grassroot...kalu inilah Ya Tuhan selamatkan sarawak...menangkan BN

    BalasPadam