Sabtu, 21 Mei 2011

Tengok nii..Sham "Kamikazi" Dapat Hidayah..

4 ulasan:

  1. hidayah Allah.... Bukan hidayh PAS

    BalasPadam
  2. anti putar belit21 Mei 2011 3:22 PTG

    Maka berfikirlah, bolehkah kita mendabit dada bahawa hidayah dan petunjuk kpd seseorang melalui sebuah parti politik atau alim mulama yg lain?

    hidayah atau petunjuk hanyalah milik mutlak Allah, bagaimana pun daya upaya kita untuk merubah seseorang, untuk menyedarkan seseorang, maka tidak ada makna jika Allah tidak memberi hidayah kepadanya.
    (Al Qashash: 56).
    Allah berfirman:“Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allahlah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang2 yang mahu menerima petunjuk.”

    Dan menurut apa yg dinyatakan oleh Allah dalam Surah Hud: 42-46... Telah menjelaskan secara jelas dan sejelas-jelasnya kepada kita yang menganugerah hidayat itu adalah Allah semata dan kita mestilah berlepas tangan dan berlapang dada, dan bukannya berdasarkan sebuah parti politik.

    Allah berfirman didalam Surah Al-Baqarah ayat 213
    Maksudnya “Allah memberikan hidayah kepada siapa yang dikehendakiNya kepada jalan yang lurus.”
    dan lagi firmanNya didalam Surah Az-Zumar:23.
    yang bermaksud: “Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, nescaya tak ada baginya seorang pemberi petunjuk.”
    Kesimpulan dari dua ayat diatas….Barangsiapa yang Allah beri hidayah, tidak ada seorang pun yang dapat menyesatkannya dan barangsiapa yang telah Allah sesatkan, tidak ada seorang pun yang dapat memberi hidayah kepadanya.


    Sebagai seorang Islam yang mukmin, seseorang itu hendaklah menjaga dirinya dari terjerumus ke lembah yang dimurlai Allah dengan memberatkan amalan yang menyebabkan hidayat Allah sampai kepadanya. Telah diterangkan antara sebab-sebab hidayah itu sampai:

    1. Tauhid yang sebenar: Maka ia wajib menjauhi kesyirikan, karena Allah tidaklah memberi hidayah kepada orang yang melakukan syirik. Dalil, dari firman Allah:“Orang-orang yang beriman dan tidak mencampur-adukkan iman mereka dengan kesyirikan, mereka itulah yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Surah Al-An’am: 82).

    2. Sentiasa bertaubat kepada Allah

    3. Mendirikan solat

    4. Mengerjakan segala perintah dan menjauhi hal yang terlarang

    5. Bertekun belajar agama.

    6.Membiasakan membaca Al-qur’an, memahami, mentadabur, mengamalkan serta mendapat ganjaran pahala.

    Semoga Allah senantiasa memberikan kita hidayah juga kepada orang2 yang disayangi dan dicintai disekeliling kita,

    Amin....Allahumma yassir wa a’in…Washollallahu‘ala saidiyna Muhammad wa ‘ala alihi washahbihi ajma’in.

    BalasPadam
  3. kalau contohi perangai UMNO....susah nak dpt hidayah

    BalasPadam
  4. Yang bertaubat dan berada bersama PAS insyaallah akan berterusan kebaikannya..tapi kalau masih berada dalam Umnoporn maka jadi Taikkkkkkkk...!!

    BalasPadam