Rabu, 28 September 2011

Takut Dengan Janji Kerajaan PR Selangor..??

Takut dengan janji kerajaan PR Selangor bahawa gaji minimun RM1500 akan dilaksanakan pada Januari tahun depan maka Kerajaan BN telah mengumumkan bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong sebagai Pengerusi Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN) dan kadar gaji minimum pula akan diputuskan akhir tahun ini.

Bercakap pada sidang media mengumumkan pelantikan itu di sini hari ini, Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S. Subramaniam berkata, pihaknya yakin dengan pengalaman luas Shim sebagai Pengerusi Mahkamah Perusahaan dapat membantu majlis itu membuat keputusan yang saksama dalam menetapkan gaji minimum.

Dr Subramaniam (gambar) berkata MPGN mempunyai tempoh sehingga hujung tahun ini untuk membuat pertimbangan dan keputusan serta mengemukakan syor kepada kerajaan.

“Kerajaan akan umumkan kadar gaji minimum dan makanisme pelaksanaannya pada penghujung tahun ini. Majlis itu juga akan mengeluarkan satu laporan tentang segala kajian yang mereka telah buat yang akan menjadi dokumen kepada kerajaan,” katanya dipetik Bernama Online.

Beliau juga menegaskan pelantikan anggota MPGN bebas daripada pengaruh politik.

Undang-undang pembentukan majlis itu diluluskan Julai lalu.

Dr Subramaniam juga yakin MPGN mempunyai masa yang cukup untuk membuat penelitian dan mengemukakan syor kepada kerajaan memandangkan semua anggota yang dilantik mempunyai pengalaman luas berkaitan isu tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan