Khamis, 2 Februari 2012

Akhirnya..."DiBUBARKAN"!!

Presiden Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita), Datuk Zaid Ibrahim berkata dalam blognya pada Khamis bahawa mesyuarat agung luar biasa (EGM) akan diadakan tidak lama lagi bagi membubarkan parti politik itu yang gagal dalam matlamatnya untuk menjadi sebuah parti yang menyokong idea-idea yang sederhana progresif serta membawa kesopanan dan ketertiban dalam wacana politik.

Beliau dalam laman blognya berkata, EGM akan diadakan tidak lagi bagi membubarkan Kita.

"Ia perlu bagi menghapuskan sebarang keraguan yang mendakwa parti itu tidak menyokong pembangkang terutama beberapa anggota kami di Kedah dan Pulau Pinang yang mengkritik Pakatan Rakyat.

“Mereka telah melakukan perkara ini secara berterusan dengan jelas menunjukkan bahawa mereka tidak berminat dengan isu-isu sebenar yang memberi kesan kepada negara dan hanya mahu memalukan dan mencemuh pembangkang.

“Idea saya untuk menubuhkan sebuah parti politik yang menyokong idea-idea yang sederhana dan progresif serta membawa kesopanan dan ketertiban dalam wacana politik telah gagal.

“Saya tidak berjaya membawa masuk ramai ahli yang berminat dengan matlamat demokrasi, tadbir urus yang baik dan keseimbangan untuk rakyat.

“Saya juga tidak dapat mengumpul dana yang mencukupi untuk menguruskan aktiviti-aktiviti parti dan teman-teman yang telah berjanji untuk membantu namun sebaliknya ini tidak berlaku,” katanya.

Menurut Zaid, kecenderungan media dalam isu-isu kecil memberi kesan kepada parti itu .

“Cukup ramai orang di luar sana yang berminat dalam mengkritik kepimpinan saya dalam Kita dan mengeluarkan cerita-cerita untuk mencemuh saya,” katanya.

Beliau menambah, terdapat peribahasa Melayu yang mengatakan ‘jika sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan.

“Sekarang saya menyedari bahawa pembentukan Kita merupakan satu kesilapan. Saya berharap untuk memberi idea-idea alternatif dalam politik dan membawa kepada kepelbagaian bakat dalam kepimpinan pembangkang. Ia belum berlaku.

“Saya tetap yakin bahawa perubahan akan datang untuk kebaikan negara ini dan saya melakukan bahagian saya, sekali lagi, dan lagi bagi membantu mencapai tujuan itu.

“Saya tidak akan mengecualikan kepercayaan saya dari akar umbi bahawa memberi perkhidmatan kepada awam adalah baik di mana ia mampu dijalankan dengan kehormatan,” katanya lagi.

Zaid dalam kenyataan blognya memohon maaf kepada ahli-ahli parti yang masih setia dengan partinya.

“Saya memohon maaf dan menghargai sokongan anda dan diharapkan anda menerima keputusan ini untuk kebaikan pembangkang.

“Survival demokrasi bergantung kepada daya maju pembangkang. Jika ia dimusnahkan maka Barisan Nasional cenderung untuk melakukannya maka tiada lagi demokrasi, tiada kebebasan dan tiada lagi dasar-dasar sederhana,” katanya.

Zaid memimpin parti Kita yang dilancarkan tahun lalu dengan moto “moderat, demokratik dan liberal”.

Kita sebelum ini dikenali sebagai Angkatan Keadilan Malaysia (AKM) yang ditubuhkan bagi mengembalikan semangat dan keharmonian ketika era kemerdekaan negara pada tahun 1957.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan