Ahad, 19 Februari 2012

DR ASRI Kecewa..Apakah Ada Kebenarannya..??

Seorang bekas Mufti Perlis telah menuduh pengkritik lawatan Perdana Menteri ke Batu Caves sempena Thaipusam baru-baru ini mengamalkan ‘double standards’ kerana mereka telah berdiam diri berkenaan dengan lawatan yang serupa oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dr Asri Zainul Abidin berkata bahawa sebuah gambar yang beliau letak di laman Facebook berkenaan dengan lawatan Thaipusam Datuk Seri Najib Razak ke kuil di Gombak telah mendapat beratus-ratus komen negatif, sedangkan gambar yang menunjuk pemimpin pembangkang sedang merayakan perayaan yang sama di Ipoh telah dianggap sebagai palsu.

Di petik dari Utusan Malaysia, beliau telah berkata semalam “Saya telah menerima hampir 1,000 komen mendakwa kehadiran Perdana Menteri bertentangan dengan ajaran Islam, termasuk semua jenis fatwa yang bermotifkan politik.”

“Bagaimanapun, apabila saya memuat naik gambar Datuk Seri Anwar Ibrahim pada sambutan yang serupa di Ipoh, mereka berkata gambar perlu diperiksa oleh sebab ada kemungkinan imej Anwar telah ditindih (superimpose).”
Asri (gambar) berkata, adalah jelas bahawa pengkritik Najib telah menggunakan agama demi agenda mereka sendiri dan beliau telah memberi amaran kepada kumpulan minoriti umat Islam ini bahawa mengeksploitasi Islam untuk menyokong politik mereka yang berat sebelah adalah satu “dosa besar”.
Amalan seperti ini akan memberi kesan yang besar terhadap umat Islam dan ia merupakan satu ancaman kepada Islam, tambah beliau.

Semalam, Menteri Hal Ehwal Islam, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata lawatan Najib ke Batu Caves pada 7 Februari telah mengikut garis panduan yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.
Dipetik daripada Sinar Harian, beliau berkata, “Najib tidak terlibat dalam apa-apa upacara agama atau peristiwa dan sebagainya, soalan imannya tidak seharusnya timbul. Beliau mengikuti garis panduan yang telah ditetapkan. Dia tahu apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan“.

Jamil Khir menuduh pengkritik lawatan tersebut, yang diadakan sempena perayaan Thaipusam tahunan di kompleks candi, sebagai memainkan isu itu untuk mencetuskan kebencian terhadap Perdana Menteri.
“Ia merosakkan agama (Islam) apabila umat Islam sanggup melemparkan tuduhan dan membuat pelbagai tuntutan berniat jahat semata-mata kerana mereka tidak bersetuju dengan pemimpin-pemimpin negara,” Jamil Khir berkata.

Beliau menambah, jika Najib boleh dituduh mengorbankan imannya dengan pergi ke Batu Caves semasa Thaipusam, tuduhan yang sama boleh dibuat kepada pemimpin rohani PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang telah banyak kali memberikan bantuan di kuil-kuil.

Awal bulan ini, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menyelar Najib telah “mengorbankan imannya” kerana menyertai festival tahunan Thaipusam di Batu Caves, lawatan ketiga Perdana Menteri sejak bertahun-tahun.

Harussani telah menegaskan bahawa umat Islam tidak dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam upacara agama lain.
Mufti, bagaimanapun, kemudian menarik balik kenyataan awal selepas menerima penjelasan Najib bahawa beliau hanya memberikan ucapan di kompleks dan tidak masuk ke dalam kuil

4 ulasan:

  1. Hampa boleh caya ka cakap si najib tu???.

    Aku bagi contoh la...dalam kes Saiful Bontot itu hari.
    Najib pada mulanya kata dia tak kenal si Saiful tu dan tak tahu siapa dia. Tapoi... bila bloger2 mendedahkannya yang si Saiful tu pernah datang berjumpanya di Kementerian beliau maka dgn serta merta dgn muka tak malu kata si Saiful tu ada jumpa tapi nak minta biasiswa"

    So... orang macam ni boleh caya ka.
    Pemimpin macam ni boleh diterima ka kenyataannya???

    Membohongi rakyat terang2.
    Ngaku jumpa... itupun bileh rahsia terdedah. Kalau tidak sampai ke matipun nak diselindungkannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gua keliru. Keliru dgn fatwa2 yg bwercelaru. Yg menjatuhkan hukum adalah Mufti Perak dan dan yg menarik semula hukum ( atau tuduhan) terhadap Najib beliau juga. Dan yg terkena tempias adalah mereka2 yg mengkritik Najib dan juga Anwar. Siapa yg benar?. Kalau kedua-dua nya iaitu Najib dan Anwar hakta TGNA sekali pun tergelincir akidah maka berkata benarlah walaupun pahit. Dan semoga mereka bertaubat dan tidak terus hanyut dlm kejahilan. Hukum Allah tidak ada double standard, tidak kira seorang raja, pemimpin, ulamak, ustaz maupun rakyat marhaen, hukumNya tetap sama. Itu yg gua rasa sbb gua bkn alim ulamak, gua manusia jahil yg bergantung harap kepada fatwa2 dan pandangan2 dr alim ulamak dlm mencari keberkatan hidup. Tapi kecelaruan dlm fatwa2 yg di keluarkan oleh ulamak2 samada dr UMNO maupun PAS membuatkan rakyat marhaen terus menerus berada dlm kekeliruan dan mula hilang pedoman. Masing2 dlm keegoan masing2. Tidakkah boleh, ulamak2 ini bersatu dlm membimbing rakyat marhaen utk keberkatan agar rakyat marhaen terpelihara akidahnya?. Adakah menghina hukum2 Allah, menghina sunnah rasul dan memperlekehkan syariat2 Islam itu tidak menjatuhkan akidah?. Memdewa-dewakan pemimpin, mengampu atau menjaga hati pemimpin sehinggakan tidak berani berkata benar itu tidak menjatuhkan akidah?. Gua keliru dan akan terus keliru.

      Padam
  2. salam bro!!apa pada gua aaa...kalau nak dicari seorg pemimpin yg betul2 perfek zaman ini mmg xde lah bro..watever kita boleh nmpak perbedaan pemimpin2 yg paling sekali kurang buat maksiat dan mengambil berat hal agama kita,juga sifat amanah jg harta negara\negeri.lu tak bole nampakkah beza antara ubn dan pr?..tak nampakkah?betul tak nampak?mata dan mata hati kena calik bro..kalau lu nak nasib rakyat lebih baik cubalah kita sama2 tukar kerajaan pd pru13 nanti,bila ubn jatuh baru bole nampak dgn terang sekali kekeliruan yg dibuat2 media pemerintah skrg ni.insyaallah kita ssama2 cuba kali..apa lu takut sgt kita ajar parti tg bodohkan rakyat.bole ka bro!!tak guna lu keliru2...gua tak bole tolong lah kalau lu tak nampak lg,,lu bukan buta kannnn....

    BalasPadam
  3. najib??? cakap??? kerat 18 pun aku tak caya !!!

    BalasPadam