Ahad, 8 April 2012

Siapa Mamat Niii,Berani Tegur PM Sedang Berucap..

Ini kisah sorang PM yang bernama Saidina Umar Al Khattab yang menjadi PM di Madinah selepas kewafatan Saidina Abu Bakar..Cerita mengenai seorang hamba Allah yang bernama Salman Al Farisi yang telah menegur dan membantah Saidina Umar semasa beliau menyampaikan Khutbah Jumaat di dalam sebuah masjid.(Gambar hanya hiasan)

Sewaktu Saidina Umar menyeru kaum muslimin di atas mimbar agar dengar dan taat kepada pemerintahnya,tiba-tiba,terpancul dan berdiri seorang hamba Allah dengan suara yang lantang meneriak "Kami tidak mahu dengar dan kami bantah" katanya,beliau ini adalah seorang sahabat rasullullah iaitu Salman Al Farisi.

Kata-kata yang cukup lantang daripada Salman mengejutkan Saidina Umar lalu beliau terhenti dari khutbahnya,lantas bertanya,"Apakah yang meyebabkan engkau membantah,wahai salman.??"tanya Saidina Umar.Lalu dijawab oleh Salman,Kamu tidak adil dalam pengagihan kain rampasan yang perlu diberikan kepada setiap penduduk Madinah sebanyak 4 meter seorang,tetapi aku mendapat tahu engkau mendapat lima meter untuk membuat baju mu!,ini sangat tidak adil,apakah hakmu untuk mendapat lebih daripada kami?"bentak Salman.


Lalu dengan tenang,Umar memanggil anaknya Abdullah Umar untuk menjelaskan keadaan sebenar kepada semua kaum muslimin yang hadir.Abdullah berkata.."Memang benar ayahku mendapat 5 meter dari kain tersebut,kerana badannya bersaiz besar dan tidak mencukupi kain sebanyak 4 meter untuk membuat bajunya..dan untuk pengetahuan pada hadirin,oleh kerana tubuh badanku kecil dan mencukupi hanya dengan 3 meter kain untuk membuat baju,maka lebihan 1 meter daripada hak aku telah kuberikan kepada ayahdaku,"jawab Abdullah dengan tenang.


Maka fahamlah Salman dan para hadirin,lalu Salam berkata.."Kami dengan dan kami taat,teruskan khutbahmu wahai Amirul Mukminin!."...Moralnya..Sendiri Mau Ingat beb...







10 ulasan:

  1. Best bro..Maksudnya Politik sememangnya dari dulu dah ada dalam masjid!

    BalasPadam
  2. Umno je yg kata takda politik dlm masjid sebab takut org akan faham islam itu sebagai satu cara hidup yg menyeluruh atau addeen ( way of life )...

    BalasPadam
  3. umn0 dulu kini dan selama lamanya akan bangsat sebangsatnyA

    BalasPadam
  4. aku setuju.... umngok bee end adalah parti yang bangsat sebangsat bangsatnya dari dulu kini dan selamanya...pegi mampos dgn umngok bee end..politik fitnah dan lucah!!!!!! fuck umno!!!!bee end!

    BalasPadam
  5. PEMIMPIN UMNO-APCO-BN HANYA TAU SONGLAP,SELEWENG & KELENTONG KHAZANAH NEGARA & RAKYAT ! ITU PASAL TOLAK HUKUM ALLAH S.W.T. DAN HUDUD,LAGI TIDAK BERANI ISTIHAR ASET TAKUT PECAH TEMBELANG MANA MAI PORCHE ,BODYGUARD CABUK PAKAI MPV ,LESEN TAXI SAPA SAPU DAN BLA BLA BLA ! ADA DEPA INGAT ?

    BalasPadam
  6. jom kita pergi bersih 3.0

    BalasPadam
  7. dah pakai sistem meter ek zaman tu.betul ke tu

    BalasPadam
  8. umnogok..pendokong yahudi..bknnya melayu islam.so kini dan selamanya menentang hukum islam.. maka di kategorikan sebagai golongan munafik..di harap secepat mungkin umnogok pergi ke neraka Jahanam..

    BalasPadam
  9. cukup molek...tapi sayang tiada ada pemimpin PAS yg melaksananya...tabung memali disonglap,balu mangsa difitnah setelah wang tabung mereka disonglap pemimpin yg berjiwa jadudi laknatullah.Allahuakbar!!

    BalasPadam
  10. sedang khalifah najib berucap, bangun seorg rakyat membantah kerana bini khalifah iaitu rosmah alcincinati telah membeli cincin 25juta sedangkan cincin rakyat dari 25RM hingga 250RM saja...

    maka dijawab oleh khalifah najib......... ssssssssssshhhh nnti kita setel kemudian, kalau dia tahu mampuih hamba.

    BalasPadam