Isnin, 9 Julai 2012

Tengok Nii..Kerja Paling "GILA" Pemerintah Sekular..

Komuniti Kebangsaan Bahagian Urusan Agama Republik Azarbaijan memerintahkan kepada para khatib masjid diseluruh penjuru Negara untuk melaksanakan solat Jumaat, diganti dengan hari Sabtu.

Alasan pemindahan tersebut kerana dinilai mengganggu jam kerja, kerana hari Jumaat di Azarbaijan termasuk hari kerja resmi negara.

Menurut pemerintah Azarbaijan, pemindahan solat Jumaat ke hari Sabtu diharapkan dapat mengurangi kinerja para pegawai dan pekerja pemerintah.

Cuti rasmi pemerintah Azarbaijan adalah hari Sabtu dan Minggu, yang memungkin bagi pegawai pemerintah tidak terganggu jam kerjanya.

Menanggapi alasan pemerintah, khatib Masjid Masyhadi Dodosh, H Shahin Hasanali mengatakan, pemindahan tersebut dinilai sebuah sentimen politik belaka.

“Pemerintah khuatir solat Jumaat menjadi tunjang pendidikan politik yang boleh menggugat pemerintah. Yang namanya solat Jumaat tidak boleh dipindah hari,” ujarnya.

Republik Azarbaijan adalah negara kecil yang majoriti penduduknya beragama Islam. Dilaporkan, jumlah komuniti muslim disana mencapai 90% dari total keseluruhan warganya.

Keakraban rejim yang berkuasa dengan Israel, menyebabkan pegawai-pegawai pemerintah cenderung anti Islam.

Hingga kini, warga muslim Azarbaijan masih memperjuangankan hak-hak kaum muslimah untuk mengenakan jilbab.

3 ulasan:

  1. doakan mudah-mudahan Allah memberi perlindungan dan kekuatan kepada saudara seagama kita di sana

    BalasPadam
  2. jadikan jumaat dan sabtu cuti sudahlah hari ahad kerja

    BalasPadam
  3. selama ini aku hairan kenapa azerbaijan yg penduduk islamnya yg begitu ramai tidak dpt mengalahkan wilayah pemberontak kecil yg majoritynya beragama christian othordox.

    baru sekarang aku tahu...ini seme kerana pemerintahnya yg tidak faham dan tidak mahu kpd pemerintahan mengikut kehendak islam.

    selagi penentang2 islam ini tidak dinyahkan dan kekal berkuasa, selagi itulah islam tidak dpt ditegakkan di azerbaijan.

    semoga mujahid2 azerbaijan dpt menumbangkan pengkhianat2 agama ini dr tampuk pemerintahan.

    BalasPadam