Ahad, 12 Ogos 2012

Apa Hal Dengan Lu Bro.??

MEMBACA kenyataan Akil Hayy di SINI, jelas nampaknya Akil Hayy semakin jahil di dalam menilai bidang dakwah dan politik.  Mungkin beliau kini sudah glamour seperti artis-artis yang lain, maka penghijrahan artis kepada dunia politik terutamanya kepada PAS menjadikan Akil Hayy semakin dilupakan dalam perjuangan PAS.  Akil Hayy sudah setaraf dengan Amy Search, rakan kumpulan sezaman rock beliau dahulu.
Beliau menyebut, "Tidak salah sekiranya artis mahu menyokong Umno, PAS, PKR atau DAP".  Ayat itu sudah cukup buat kita ke mana perjuangan Akil Hayy sekarang.  Beliau memberikan contoh dirinya sendiri sewaktu mula-mula berada di pentas politik terutamanya PAS.  Benar, ketika itu kita tahu nilai Akil Hayy tidak semewah Akil Hayy sekarang. 
Akil Hayy menyebut juga, artis perlu mendalami dahulu bab agama sebelum berdakwah.  Kita mahu tanya Akil Hayy sehingga tahap mana ilmu yang patut kita ada sebelum kita diwajibkan berdakwah orang lain?  Sehingga ke tahap Tok Guru atau Ulamak?  Atau sehingga ke tahap beliau sekarang?  Adakah untuk menyedarkan orang ramai agar jangan melakukan maksiat perlu kepada ilmu yang tinggi setinggi Ulamak?
Kita semua tahu, tiada artis yang diminta untuk mengajar ilmu khusus seperti Fekah, Tauhid atau Tafsir Al-Quran yang sememangnya memerlukan ilmu yang tinggi sebelum mengajar orang lain.  Artis yang telah berhijrah ini mereka hanya menyampaikan pengalaman mereka sewaktu di zaman kegelapan dahulu dan mereka ingin memberikan ingatan kepada orang ramai terutamanya golongan muda agar jangan lupa kepada agama.  Adakah untuk itu, artis-artis ini perlu menimba ilmu agama yang mendalam terlebih dahulu?
Kita masih ingat, Akil Hayy sendiri pernah memberitahu kita "sampaikanlah ilmu walaupun sepatah ayat".  Adakah untuk sepatah ayat ini perlu kepada pengajian pondok atau ijazah Al-Azhar terlebih dahulu?  Nampaknya Akil Hayy seolah-olah merasa malu apabila semakin ramai artis menjauhi dunia glamour dan mendekati perjuangan Islam, beliau pula mendekati dunia glamour.
Apabila Akil Hayy berkata, tidak kisah artis menyokong Umno atau mana-mana parti sekali pun sudah cukup jelas betapa hanyutnya Akil Hayy dibuai oleh dunia glamour.  Sebab itu jangan pelik ke mana hilangnya serban dan kopiah Akil Hayy.  Jika ditanya kepada beliau, nescaya Akil Hayy akan menjawan serban dan jubah tidak penting, yang penting hati......Itulah jawapan `standard' artis-artis yang hanyut di dunia glamour.../wfauzdin.blogspot.com 

JuRaGan : Gua ingat kata2 Ustaz Mujahid malam tadi selepas tazkirah..."Siapa sebenarnya yang untung semasa dalam Pas?? Pas ke Akil..?? Akil ni glamour dan terkenal diatas pentas mana..?? Jawab gua..Bro Akil lu sendiri mau ingat la...Habis manis sepah di buang..


18 ulasan:

  1. Atas nama demokrasi memang tak salah....
    Jangan hanya nilai dari segi persepsi...
    Kerana ortodoks kepartian pun akan kata sokong parti mana-mana pun salah selagi tak sokong parti yang dia sokong.
    jadi jangan nanti dikata PR tidak demokrasi kerana menafikan sokongan orang terhadap partinya....

    BalasPadam
  2. udahlah dengan mamat ni!Bob Lokman sampai sekarang tak pernah pun letak harga nak berceramah..Mamat ini semasa terkenal dulu,Lu pikir la sendiri.

    BalasPadam
  3. Emmmm....biasalaaa dunia glamour...ttg mamat akil nie dr dl dh nmpk dh dia nie macm mane...so xpayah laaa kita nk cari salah dia...dia sendir p.klah mana arah tuju dia...yg penting praya nie kita kasi gegar sama itu umnok....ok...xpayah komen byk2 ttg mamat nie....xbg kredit pn buat dosa je bln Ramadhan nie....ABU

    BalasPadam
  4. aku masih ingat masa tu, sebut aja akhil hayy berebut org g dengar. habis pakat beli cd akhil hayy. pakat gila habis...mungkin lebih tertarik pada wajah akhil yg tampan,..Satu lagi Datok Hasan Ali wajah tak tampan mana tapi lidah dan tutur katanya Tampan habis. Tapi bagi yg boleh nilai tak perlu tunggu lama, sekali dengar dah dpt menilai. Tak perlu tunggu Nasi jadi BuBur...Bak kata Sekilas Ikan Diair Dah Tau Jantan Betina.Tapi masa tu kalau cakap pun org takkan caya. Terpaksa bagi masa dan tunggu nasi yg dimasak tu jadi bubur dulu baru org faham. macam kalau kita jumpa malam Lailatulqadar, tak sayugia bagi tau pada org lain, sebab.. orang takkan caya. Timbulkan fitnah adalah, Jadi jln terbaik Berhati hati lah.....

    BalasPadam
  5. ..GUA BRO BILA GUA CAKAP DENGAN MSTAR GUA SUKA PULA BERKAWAN DENGAN DIA ORANG..SEBAB DIA ORANG KAYA DAN SUKA KELAITONG MAKA GUA PUN SUKA KAYA DAN KELAITONG TABAH LAGI SATU DENGKI..

    BalasPadam
  6. Pi mabok la....Ingat brader masa lu susah

    BalasPadam
  7. Akil hayy sudah dibuai mimpi indah..dah dapat habuan dunia..seorang artis pergi kepada dunia, seribu yg akan Allah bg hidayah utk kembali kpd Islam..

    BalasPadam
  8. masyarakat celik13 Ogos 2012 10:32 PG

    jgnlar cepat membuat andaian..die ckp begitu mungkin kerana die tdk mahu artis2 yg baru berubah ini terlalu taksub pd parti tertentu..tgk amy search..sejak masuk umno..projek keliling..abby abdi bg kenyataan kurang cerdik..ada ke patut die ckp slagi UMNO memerintah artis yg berubah kepada pembangkang ditutup pintu rezeki(lbh kurang begitular)..Rezeki dr allah bknyer UMNO..sy suka sgt artis berubah ke jalan yg benar..tp jgn nnt parti2 PR kacau bilau sebab mereka ini..semoga Pemimpin PR terutama PAS dapat kaji sebaik mungkin..

    BalasPadam
  9. kontrak ngan astro mesti kena sambung bro..nk byr murano lg..busines lg...mn nk dpt duit smua ni..kuar kenyataan mcm tu boleh gk nk cover smua2 tu.tu pun korg xbleh baca..
    dulu ye la..dok bergantung ngan jualan cd2 ceramah PAS saja..klu dia kuar kenyataan mcm ni,esk2 bleh dpt projek motivasi dr BN plak..masyuk...bleh la bli bapak murano plak.
    Jemaah xpayah la peduli..bkn bleh deme bg duit kat dia pun...jemaah pn xsior ngan kamu...
    Glamour...Duit...tu yg kamu nk...Allah dh bg...

    sendiri mau ingat.............................

    BalasPadam
  10. aku dari dulu tak minat dgn dia ni, ceramah x bagus mana pun dok copy idea org!! PIGI DAAAAHHH..!!

    BalasPadam
  11. aku malas nak mengutuk dia nanti pahala aku dapat kat dia.....tapi aku nak kasitau dia kalu dia baca blog ni "En. Akil saya bukan peminat encik dan saya hairan kenapa encik boleh ada peminat,,,boleh encik akil kasitau tak apa rahsianya?

    BalasPadam
  12. Oh ini lah ustaz rebonding... cari glamour jer yg lebih. Tak payah lah nak amik pk pasai dia... yang pasti UMNO tetap kita kuburkan!!!

    BalasPadam
  13. Aku sokong 200% pendapat di atas!! Aku tau dahhhhh.....dia ni mmg gunakan pentas PAS utk cari mkn sbb kump.rock dia dulu tu bkn best sgt ponnnnn.. Blah la kau rebonding!!!!!!

    BalasPadam
  14. Aqil, hang ingat lagi tak masa aku pi ghumah hang kat Ipoh. Bini hang yg dulu demand kos ceramah.

    BalasPadam
  15. alhamdulillah semakin ramai ustaz.ulamak ,pak imam.dan cerdik pandai agama menyokong umno..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kah3..ulammamak ada la...

      Padam
  16. akil,,,gua kenal lu...adik abg lu,,,mak lu,,,bini lu...mak n pak mentua lu...sedih jugak sahabat jadi mcm ni,,,keja dunia x cukup2,,,lu naik atas pentas mana....lu d kenali kat pentas mana,,,lu belanja pon atas pentas mana...what bto say,,,lu cr dunia..lu dapat dunia,,,pesan gua,,,x yah la lu nak bg komen2 mcm ni lagi selepas ni,,,lu duduk ja diam2,,,wat keja lu,,,jaga bini lu sudah ......plz shut ur mouth,

    BalasPadam