Isnin, 14 Januari 2013

Sebab Gambar Ini Chua Sui Lek Mengamuk..??

Menjelang sambutan Tahun Baru Cina bulan depan, kerajaan PAS Kedah menguatkuasakan peraturan baru berhubung acara persembahan pentas pada perayaan itu nanti.(Gambar sekadar Hiasan)

Berdasarkan peraturan berkenaan, kerajaan negeri akan menghentikan persembahan pentas sempena Tahun Baru Cina pada bila-bila masa sekiranya didapati melanggar garis panduan tersebut.
Kerajaan negeri mengharamkan persembahan penyanyi wanita profesional membuat persembahan di pusat membeli belas dan lain-lain tempat awam terbuka.

Hanya penghibur lelaki dibenarkan untuk menyanyi dan menari dalam pertunjukan yang diadakan di tempat-tempat tersebut.

Sementara itu bagi wanita, hanya pelajar sekolah menengah dibenarkan untuk berbuat demikian.
Selain itu persembahan muzik secara langsung juga dihalang daripada membuat persembahan terbuka, sebaliknya penyanyi hanya dibenarkan menggunakan muzik iringan yang direkodkan (minus-one).
Pusat membeli-belah turut dimaklumkan bahawa hanya lagu-lagu berunsur ketuhanan dan mengandungi mesej positif dibenarkan untuk dimainkan.

Selain perlu mengemukakan senarai penghibur dan lagu-lagu yang akan dipersembahkan, penganjur juga harus memastikan artis yang terlibat supaya berkelakuan sopan.
Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Kesenian dan Warisan, Kebudayaan, Datuk Dr Hamdan Mohamed Khalib mengeluarkan arahan tersebut kepada Pegawai Daerah Kota Setar, Datuk Bakar Din pada 9 Januari lepas.

Menerusi garis panduan itu itu juga dinyatakan kumpulan artis dan orang yang terlibat dalam sesuatu persembahan perlu berpakaian sopan dan tidak mencolok mata.
Salinan peraturan berkenaan kemudiannya diberikan kepada Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek di Sungai Petani pada Jumaat.

Beliau kemudiannya menunjukkan kepada pemberita selepas majlis sambutan ulang tahun MCA di sini, Ahad.

Menurut Dr Chua, garis panduan berkenaan dianggap melanggar hak dan kebebasan orang bukan Islam.
Katanya lagi, DAP sebagai sekutu PAS di Kedah perlu menjelaskan mengenai pelaksanaan peraturan baru berkenaan.

"Ini adalah kerana DAP membantu PAS mengambil alih Kedah. Adakah DAP sekali lagi akan berkata bahawa ini adalah satu perkara kecil?" soal beliau.
Tambah beliau orang bukan Islam mempunyai hak dan kebebasan ke atas makanan, pakaian, muzik, hiburan, dan masa lapang.

Sementara itu Naib Presiden MCA, Datuk Seri Chor Chee Heung berkata orang bukan Islam boleh kehilangan identiti mereka di bawah dasar itu.

"Jika bukan Islam terus diperlakukan begini, maka semua perkara termasuk budaya masyarakat Cina dan India boleh hilang jika Pakatan Rakyat terus mentadbir Kedah," katanya.

15 ulasan:

  1. Ya ma ka hai.Lu sama itu pemimpin Umno saja kuat dan gila sama itu sex maaa,rakyat mau baik.lu olang mau kasi talak baik,manyak sial la ini MCA sama Umno.

    BalasPadam
    Balasan
    1. oooo, mau baik kaa,...tu yang angkat penzina jadi ketua pembangkang tu apa pasal ?

      cakap tak serupa bikin !...ma ka hai

      Padam
  2. Yang baiknya Kera Jaan BN,siang malam dalam TV3 betina Cina kena tahan sebab melacur,itu yang sepatutnya ditegah oleh Chua Soi Lek..bodohh..

    BalasPadam
  3. Alaaah, tak berapa hari laa peraturan tuu...
    Bila Pemimpin DAP mula berdehem nanti, masuk bakul sampahlah tuu !

    macam yang telah sudah.....eemmm alahai

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oi mangkuk,yang kelam kabut mcm beruk masuk negeri orang ialah Gerakan,tunjuk samseng sebab Umno Babi bagi muka pada cina sial,itu yang PP dah tinggal pasir pada orang Melayu.

      Padam
  4. Jangan samakan perangai Hina Umno dengan Pas.Di Kelantan dah 20 tahun,takpun kecoh dan takutkan cina.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak takut cina ??...tu yang mengalah pada Dap isu salun tu, apabendanya ??

      Padam
  5. Aku nak termuntah pun ada kalau org Umno Bodoh bercakap,di kelantan saja ke yang ada salon tu?di negeri Umno macam mana?yang hampir telanjang dan jadikan permis salun tempat menjalang yang dilanggani oleh Otai umno mcm di kg Jawa kat Ipoh.Apa cerita??

    BalasPadam
    Balasan
    1. pak tiri laki mak hang14 Januari 2013 pada 4:50 PTG

      ooii sakabangsat anak-beranak,

      kau faham isu ke tidak ?? Di Kelantan yang berlagak hebat nak kuatkuasakan peraturan pengasingan jantina di salon ,...tapi bila pemimpin Dap bantah dengan segara peraturan itu ditarik balik !

      Itu menunjukkan pemimpin Pas tak ada telo, takut sama cina Dap !
      ada faham ..!!

      Padam
  6. Seronok tengok video penyokong PKR dengan Pas bertolakan, memaki hamun dan bertumbuk di laluan masuk ke stadium merdeka semasa ketibaan serentak nik aziz dan anwar.

    Sebenarnya diaorang ni saling bersaing dan tak percaya satu sama lain !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebenarnya ramai budak pakatan tak tahu wujudnya video tu....blogger pakatan tak mungkin akan siarkan....itu akan memalukan mereka.

      Padam
  7. Ada bukti boleh cerita.Jangan samakan perangai mcm binatang ahli Umno dengan orang lain.Sebab rakyat tak kebuloq kat Umno dah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila rujuk, MyKMU.net...dgn tajuk di bawah,

      Anwar Terhina Di HKR #KL112, Pengiring Ditumbuk Penyokong PAS !

      Bukan fitnah,..ada video yang jelas !

      Padam
    2. hahaha....minit ke 2.20,...penyokong PKR kena sebijik !

      memang bangsat penyokong pakatan nih..

      Padam
  8. Memanglah ada..sebab umnopornn dah edit gambar tu,macam yang blogger Papagomol selalu buat..kah3,Umno kalau tak menipu bukan namanya Umno,tapi namanya toyol kah3

    BalasPadam