Jumaat, 27 Disember 2013

Sebab Banganggg..Pemimpin Umno Ini "Kantoi" Lagi..

Selepas beberapa pihak tampil menyatakan kebimbangan terhadap tindakan kerajaan menaikkan harga barang dan perkhidmatan sejak kebelakangan, bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad akhirnya turut bersuara dengan nada yang serupa.

Dalam tulisan di blognya, Mahathir berkata, dalam menangani beban kewangan negara dan keperluan menambah sumber pendapatan, kerajaan sepatutnya mengurangkan kos pengeluaran dan bukannya menaikkan harga barangan yang tentunya akan memberi kesan kepada kehidupan rakyat.

Mengenai kenaikan tarif letrik sebanyak 15 peratus yang diputuskan kerajaaan pula, beliau berkata, kenaikan itu seharusnya dilakukan secara berperingkat-peringkat dan bukannya secara mendadak kerana ia akan membebankan pengguna domestik, selain memberi kesan kepada kos pengeluaran industri.

Pandangan dan saranan Mahathir ini jelas bertentangan dengan pendekatan Najib dalam mengurus negara selama ini yang lebih melihat instrumen cukai dan subsidi sebagai sumber menambah pendapatan negara. Beberapa cukai bakal dinaikkan manakala subsidi pula dalam perancangan untuk dihapuskan sama-sekali dengan alasan ia tidak baik untuk perkembangan ekonomi secara keseluruhannya.

Semua pendekatan Najib ini lebih menjurus kepada meningkatnya harga barangan pengguna.

Dalam masa yang sama, dalam usaha menghapus subsidi dan mahu penghapusannya diterima, hanya susbsidi yang melibatkan rakyat mahu dihapuskan sedangkan subsidi yang turut diterima oleh syarikat-syarikat besar dan kroni, tidak terlihat pula mahu diusik. Kalau dipotong pun, barangkali merupakan langkah terakhir sekali.

Sepanjang Najib mempertahankan apa yang dilakukannya, tidak pernah sekali pun tergambar iltizam mahu mengurangkan kos, mengambil langkah jimat-cermat serta mengurangkan ketirisan dalam perbelanjaan kerajaan. Semua beban hanya mahu diletakkan di bahu rakyat semata-mata.

Dengan saranan Mahathir agar kerajaan mengurangkan kos pengeluaran, walaupun gambarannya bersifat analogi, tetapi adalah jelas ianya bermaksud agar kerajaan menunjukkan teladan yang baik terlebih dahulu sebelum mahu mengambil lebih banyak daripada saku rakyat dan menaikkan kos kehidupan mereka.

Sebagai sebuah kerajaan, seharusnya itulah yang patut dilakukan oleh Najib kerana terus-terusan membebankan kehidupan rakyat dah kemudian mencipta pelbagai alasan untuk menghalalkannya, bukanlah tindakan yang bijak dan terpuji. Kerajaan yang sebegini adalah kerajaan yang cacat dan sudah hilang upaya dalam pemikiran dan kebijaksanaannya.

Melalui saranan Mahathir ini juga, ia dengan sendirinya menolak hujah Pengerusi Felda, Isa Samad bahawa kenaikan harga barang bukanlah salah UMNO tetapi merupakan fenomena yang berlaku di seluruh dunia dan tidak dapat dielakkan oleh mana-mana kerajaan.

Ini kerana, dengan mengurangkan kos, tahu berjimat-cermat dan mengawal ketirisan, tiada sebab barangan tidak boleh dijual dengan harga yang sama atau lebih rendah lagi. Jika kos tidak mahu dikurangkan dan langkah berjimat tidak diusahakan sedangkan sebagai sebuah kerajaan ianya boleh dilakukan oleh UMNO melalui iltizan para pemimpinnya, sudah tentulah memang salah UMNO jika harga barangan terus meningkat.

Dalam hal ini, Mahathir telah menunjukkan jalan yang mudah dan praktikal untuk dilakukan oleh Najib iaitu kurangkan kos, berjimat-cermat, kawal ketirisan dan naikkan sesuatu secara berperingkat-peringkat agar rakyat tidak terasa bebannya.

Persoalannya, selama ini dimanakah peranan Pemandu, Idris Jala, Omar Ong, puluhan pegawai dan penasihat Perdana Menteri, con-sultan dan con-setan yang direkodkan telah dibayar sebanyak RM7.2 bilion oleh kerajaan sepanjang lima tahun yang lalu serta penasihat kiri dan kanan dalam menasihati Najib supaya menguruskan negara ini dengan cara yang betul?

Nampaknya Najib dan kerajaan perlu terus disekolahkan dalam mentadbir negara ini!!

Pembaziran dan Kesalah Umno/Bn Menyebabkan Rakyat kesempitan hidup..
RASUAH, KETIRISAN dan SALAH GUNAKUASA

1.Skandal PKFZ RM12 Bilion.
2.Skandal Baikpulih Kapal selam RM500 Juta.
3.Skandal Sime Darby RM964 Juta.
4.Skandal Paya Indah Westland RM88 Juta.
5.Skandal duit hilang PosMalaysia RM230 Juta.
6.Pembaziran Pembelian Eurocopter RM1 Bilion.
7.Stadium Terengganu runtuh RM292 Juta.
8.Kos baikpulih MRR2 RM70 Juta.
9.Skandal Maybank utk BII RM4 Bilion.
10.Rasuah utk Pelancongan NYY RM10 Juta.
11.3 lukisan MAS beli utk pejabat Munir RM 1.5 Juta.
12.Overpayment Kem. Belia & Sukan RM8.4 Juta.
13.Kompleks Sukan London - RM70 Juta.
14.Baikpulih MATRADE RM120 Juta..
15.Pampasan jambatan bengkok RM257 Juta.
16.Kerugian menjual Augusta RM510 Juta.
17.Harga Kapal Selam RM4.1 Bilion.
18.Limbungan Kapal TLDM RM6.75 Bilion. .
19.Tukaran asing Bank Negara 1990an RM30 Bilion.
20.Royalti Terengganu 2004-2007 RM7.4 Bilion.
21.Perwaja Steel RM2.56 Bilion.
22.Skandal Bank Islam RM700 Juta.
23.Philharmonic Orchestra diwujudkan RM500 Juta.
24.Skandal perkakas ICT sekolah RM2.21 Bilion.
25.Komisen pembelian Jet dan Kapal Selam utk
Perimeker Sdn Bhd dan IMT Defence Sdn Bhd RM910 Juta.
26.Pembaziran pembinaan Imigresen & Kuarantin (CIQ)
& Pembatalan jambatan Malaysia-Singapore RM1.3 Bilion.
27.Pembelian dakwat kekal utk PRU RM2.4 Juta.
28.Pampasan 20 sykt lebuhraya 2006-08 RM38.5 Bilion.
29.Suntikan utk selamatkan LRT-Putra RM4.5 Bilion.
30.Suntikan utk selamatkan LRT-Star RM3.3 Bilion.
31.Subsidi Petronas sejak 1997 pada IPP RM30 Bilion.
32.Subsidi kerajaan kepada IPP RM17 Bilion.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan