Isnin, 21 Mac 2011

Fuhh..Nikah Di Masjid Bukan Amalan Rasullullah..??

Menjadikan masjid sebagai lokasi akad nikah adalah menyimpang dari amalan Rasulullah, kata seorang anggota Majlis Fatwa Perlis, Datuk Ahmad Jusoh.

Beliau berkata Rasulullah pernah mengingatkan umat Islam supaya tidak melakukan akad nikah dalam masjid kerana ia meniru penganut Kristian yang menikah dalam gereja dan Yahudi di rumah ibadat mereka.

Ahmad yang juga ahli Majlis Hal Ehwal Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) berkata, walaupun pernah berlaku peristiwa akad nikah dalam masjid pada zaman Rasulullah namun ia berpunca dari kehadiran seorang wanita ke dalam masjid yang mahu dirinya dikahwini.

Kesanggupan seorang lelaki yang turut berada dalam masjid untuk mengahwini wanita itu menyebabkan Rasulullah melakukan akad nikah dalam masjid.

Ini adalah satu-satunya kes akad nikah dalam masjid yang dilakukan baginda, kata pendakwah itu hari ini ketika diminta mengulas keghairahan umat Islam ketika ini menjadikan masjid sebagai tempat akad nikah kerana menganggap ia lebih berkat.

Ahmad berkata adalah lebih baik akad nikah dilakukan di rumah pengantin.

6 ulasan:

  1. ALAMAK RUPANYA NIKAH DULU TU BIDAAH ni kena NIKAH LAIN YANG TAK BIDAAH PULAK... kawin kat rumah ikut adat cina,kat pejabat register ikut bai,kat otel ikut yahudi, kat atas jalan ikut ayam,kat stable ikut kuda, kat padang ikut lembu, kat atas tilam bantal ajalah

    BalasPadam
  2. RASULULLAH CONTOH IKUTAN TERBAIK.. JGN DIPERTIKAIKAN..

    BalasPadam
  3. bile tgk balik...cuba kita tgk sendiri time nikah kat dalam masjid tu...dari segi aurat.

    yang pengantin pompuannya pakai tudung..tapi tudung kemban - jenis pesen baju pengantin yg kain lace kat dada tu

    yg pengantin lakinya lak..kat dalam tu ada yg pakai rantai lagi (set2 rempit yg dah nak kawen)

    tu blom laki tetamu/ sedara mara yg datang tgk nikah tu..selendang pakai tapi jambul kuar jugak...yg dalam haid lagi...

    BalasPadam
  4. Bila nak nikah je baru nampak masjid.... masa lain, jangankan imam dia tak kenal...pintu masjid pun tak tahu kat mana...

    BalasPadam
  5. Jgn byk soal klu kita x cukup ilmu..Gua pun dulu nikah di masjid..X kan nk ulang balik nikah kot..Anak dh beratur byk dh..
    Nabi x kata nikah di masjid tu x sah,cuma buat la di rumah krn itu lbh afdal..
    Perkara2 Fardhu elok la kita ikut apa yg Nabi anjurkan,kata nk syafaat nabi..jgn byk soal..
    Tp satu jer yg gua tertangkap dlm isu neh..
    Masjid zaman Nabi dulu x ble wat nikah sbb masjid zaman baginda begitu imarah dgn pelbagai program kerohanian,persediaan utk peperangan dan perbincangan maslahat2 umat..
    Zaman sekarang mesyuarat kt balairaya,nk perang kena pergi Mindef,nk mengadu masalah kena isi borang,dh YB2 bukan kaki lepak masjid,jd masjid dh kurang fungsinya..tu yg masjid dpt slot utk nikah kahwin..
    Gua bkn pertikai arrr..tp gua lbh nk fikir apa punca perkara2 sebegini boleh berlaku sehingga kini baru nk ditegur oleh Majlis fatwa..
    Apa2 pun kita mohon pd Allah diberi petunjuk..
    Lg 1 Bid'ah neh bukan ble main sebut2 jer bro..
    Terma bid'ah tu pd awalnya disabitkan pd perkara2 Syariat dan Iktikad..
    Adat dan kebiasaan itu dipanggil amalan Qurbah yg mambantu manusia mendekatkan diri kpd Allah tidak termasuk dlm Bid'ah yg dicela selagi Syariat tidak melarangnya..
    So,kita kena la paham sblm men jawab2 ikut akal dan apa yg terlintas dihati jer..

    BalasPadam
  6. Byk yg buruk nikah kat masjid ni,memang betul le komen kat atas tu yg dtg kemasjid tu yg perempuan pakaian tak menutup aurat dgn sempurna,kadang tu tak bertudung pun langsung rombongan yg dtg tu,pengantin baju dah le jarang,ketat ,sendat dan padat le lagi...

    Yg 'datang bulan' bagi wanita tu kita tak tau le lagikan....pakai masuk je dlm masjid....takkan yg ramai2 masuk tu semua wanita2 monapaus..

    Ada juga yg berlebih2 sgt berposing dlm masjid...peluk sakan,tau le dah sah suami isteri tapi kena fikir le juga adab2 dlm masjid.

    Kata nak ambik berkat nikah dlm masjid tapi dlm pd tu kita sendiri yg mencemar 'rumah allah' dng perkara2 yg kita tak sedari dan buat2 tak tau....

    Ini adalah perkara2 yg aku lihat le dgn mata sendiri.....Kalau nak ikut sunnah Rasullullah ambik le keseluruhannya jng pilih yg kita suke je.....

    BalasPadam