Isnin, 14 Mac 2011

Hebat...Bomoh "Mak Nyah"...

Seorang bomoh ‘mak nyah’ memperdayakan seorang warga emas supaya menyerahkan kepadanya barangan kemas dan wang tunai RM28,000 dengan mendakwa hartanya akan hilang disedut dan bakal terkena bala angkara perbuatan khianat.

Bomoh ‘mak nyah’ itu juga mendakwa mampu memulihkan warga emas itu jika dia menyerahkan barangan kemas dan wang tunai untuk ditapakan di kayangan oleh Dewa Mayang Mengurai dan Kiai.


Turut menjadi mangsa bomoh dua alam itu ialah datuk saudara dan sepupu mangsa yang masing-masing kerugian RM50,000 dan RM 27,000, selepas menyerahkan wang tunai dan barang kemas untuk dipertapakan. Bagaimanapun, harapan mangsa menyelamatkan barangan kemas dan wang tunai itu musnah apabila ia bertukar menjadi beras.

Dalam kejadian bulan lalu, mangsa, Esah Yaakub, 59, yang ditemani suami dan dua anaknya ke rumah bomoh berusia 30-an di Kampung Paya Mengkuang untuk mengambil barang yang siap dipertapakan dewa kayangan itu.


“Sebelum pulang ke rumah kami, bomoh terbabit mengarahkan supaya jangan membuka beg kecuali selepas tiba di rumah.


“Apabila kami keluar dari rumah bomoh itu, anak saya mengesyaki sesuatu tidak kena sebelum mengambil beg dan membukanya. Kami terkejut apabila mendapati hanya beras di dalam beg dan bukannya wang serta barang kemas yang diberikan kepadanya sebelum in

Esah berkata, dia mengenali bomoh dua alam itu melalui datuk saudaranya Februari lalu kerana ingin mengubati sakit badan.


“Bagaimanapun, saya dimaklumkan harta saya akan hilang kerana disedut individu yang iri hati terhadap saya,” katanya.


Katanya, bomoh itu memujuknya menyerahkan wang tunai dan barang kemas dalam simpanan untuk dipertapakan bagi mengelak ia hilang disedut makhluk dari alam ghaib.


“Saya sering berulang-alik ke rumah bomoh berkenaan untuk proses perubatan secara alam ghaib dalam pada masa sama dia mempengaruhi saya dengan pelbagai cerita karut membuatkan saya percaya apa diperkatakannya.

“Memang bingung apabila dimaklumkan wang simpanan dalam akaun bank juga boleh disedut apa lagi barang kemas, namun disebabkan risau dakwaan itu benar saya menyerahkan kepadanya tanpa usul periksa. “Malah, saya juga sanggup mengeluarkan wang daripada akuan pelaburan Amanah Saham Bumiputera dan memindahkannya ke akuan bank baru.


“Kami masuk semula ke rumah bomoh berkenaan untuk meminta penjelasan dan dia yang menyedari tembelangnya pecah mula berlakon seolah dirasuk makhkuk alam ghaib dan bercakap dengan nada suara garau.


“Berang dengan gelagatnya itu, anak saya hilang sabar dan mengheretnya ke balai polis sebelum bomoh itu ditahan bagi membantu siasatan,” katanya.

“Seperti dipukau kad mesin juruwang automatik (ATM) akaun baru itu diserahkan kepada bomoh dua alam berkenaan,” katanya. Selepas tembelang bomoh itu terbongkar, Esah hanya terkedu apabila barang kemasnya lesap dan baki dalam akaun bank baru hanya tinggal RM11, manakala barang kemas miliknya dipercayai digadai.

Sepanjang tempoh berubat dengan bomoh dua alam itu, Esah mendakwa sakit badannya bertambah teruk menyebabkan dia percaya ada orang iri hati dan menggunakan sihir terhadapnya supaya lumpuh.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Nusajaya, Superintendan Aziz Ahmad, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan dibuat mangsa di Balai Polis Tanjung Kupang.


“Siasatan berhubung kes itu masih dijalankan dan berharap mangsa memberi masa kepada polis menyelesaikan kes ini,” katanya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan