Khamis, 30 Jun 2011

Lu Tengok nii..Fatwa Kebangsaan Bagi Green Light..??

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata, negara ini sekarang bukan sahaja aman, malah orang luar menjadikan negara ini sebagai contoh.

"Ertinya kalau sudah ada yang baik itu, kita perlu jaga, kita perlu pertingkatkan dan perlu dibaiki untuk menjadi lebih baik.

"Dalam Islam, yang baik itu jangan kita rosakkan, yang berpadu, jangan kita pecahkan kerana ia adalah merupakan satu dosa besar bagi kita," katanya ketika diminta pendapatnya mengenai perhimpunan yang akan diadakan itu selepas majlis perasmian Wacana Pendidikan Fatwa negeri Terengganu yang disempurnakan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said di sini, Khamis.

Beliau berkata, Malaysia yang mempunyai ekonomi teguh sedang menuju ke arah yang lebik baik, jika perkara yng boleh menyekat atau merosakkan negara, maka perhimpunan itu tidak harus diteruskan.

"Dalam Islam kita boleh memberi pandangan, tetapi ia melalui saluran. Islam suruh kita berbincang dulu, kalau sudah tidak ada peluang, nak jumpa tak boleh, kita ditekan, pada saya itu boleh kita buat apa yang patut untuk mencari keadilan," katanya.

Bagaimanapun katanya, selagi ada sumber, maka ia digalak menggunakan 'syura' (berbincang).

Beliau berkata, selain itu semua pihak harus melihat masa depan dan kemajuan negara.

Katanya, kemajuan bukan bererti yang ada ini kita runtuhkan dan bina yang baru. "Dalam sejarah tamadun manusia, kemajuan itu apa yang ada. Kalau kurang, kita tambah, yang kurang baik, kita perbaiki supaya ia menjadi lebih baik....Apa pendapat lu orang??sendiri kasi jawab braderr...mstar


5 ulasan:

  1. Persoalannya siapa yang melantik pengerusi jawatankuasa fatwa ni??? Xhairan lah bila kt sabah tu ada ajk masjid yg halau org pkai bj bersih untuk bersolat... mereka telah dikawal umno! Sebab tu la di Pulau Pinang nk bt pemilihan kembali kepada rakyat!

    BalasPadam
  2. yg ni nak perbaiki bagi baik la bangang. dah guna saluran pun tak layan apa jadah nak bincang. Keluarkan fatwa, org islam tak leh ada share dlm syarikat judi...ada berani wahai ahli majlis fatwa kebangsaann?. Takde sape nak bagi rosak benda baik, yg nak bagi rosak benda baik tu geng2 perkasa dan umno la bengong.

    BalasPadam
  3. majis fatwa pun sama bingai macam um-no /b-end dan najibrosmah.....nasib kau la labu....

    BalasPadam
  4. majlis fatwa bersuara bila ada agenda merugikan bn. banyak lagi perkara yang lebih berat lagi yang sepatutnya majlis fatwa bersuara... itulah padah nya menjadikan kerusi empok sebagai kekasih..

    BalasPadam
  5. Bodoh! Islam sama islam berentap... dipimpin oleh Amiga alkafiruun yg perjuangkan kemurtadan org Islam. Ciiiiss... suruhan Allah swt supaya berpegang kpd tali Allah tak nak ikut... memang stupidity of muslims of the highest degree!

    BalasPadam