Rabu, 4 April 2012

Akhirnya Anuar Digantung 30 Bulan..

PETALING JAYA: Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Tan Sri Annuar Musa digantung 30 bulan daripada sebarang aktiviti bola sepak di peringkat nasional dan negeri oleh Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM).

Pengerusi jawatankuasa tersebut, Datuk Taufik Abdul Razak berkata hukuman tersebut berkuatkuasa hari ini, dan Annuar tidak dibenarkan terlibat dalam sebarang aktiviti badan induk bola sepak negara, serta dalam aktiviti Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) di mana beliau adalah Presiden.

Hukuman itu diputuskan selepas jawatankuasa mendapati Annuar bersalah membuat kenyataan akhbar berbau negatif mengenai skuad bola sepak negara yang melanggar Artikel 88, Statut FAM edisi 2010-2014 pada 12 Februari lepas, katanya kepada pemberita selepas inkuiri kes Annuar di Wisma FAM, di sini, Rabu.

Mengikut peraturan FAM hanya Presiden dan Setiausaha Agungnya sahaja yang boleh memberi komen berkenaan skuad kebangsaan.
Taufik berkata keputusan itu dibuat setelah jawatankuasa tersebut mendengar pembelaan daripada Annuar serta melihat rakaman video kenyataan Annuar yang dibuat oleh sebuah stesen televisen swasta.

"Setelah kita meneliti kesalahan beliau, berdasarkan artikel tersebut, selain mengguna pakai perkara yang termaktub dalam Perlembagaan FAM 4.5.8 (I) dan 4.5.8 (III), maka jawatankuasa sebulat suara mendapati beliau bersalah dan dikenakan hukuman gantung selama dua tahun setengah (30 bulan)," katanya.

Annuar juga didakwa melanggar titah Timbalan Presiden FAM Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah semasa mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif FAM pada 4 Feb lepas yang mahu hal-hal FAM tidak disebarkan kepada media, dan perlu dibawa berbincang dengan jawatankuasa eksekutif FAM.
Taufik berkata Annuar tidak dibenarkan membuat rayuan terhadap penggantungan tersebut memandangkan ia adalah hukuman minimum yang dikenakan oleh jawatankuasa berkenaan.
"Kita mendapati hukuman sedemikian wajar dikenakan ke atas beliau (Annuar)kerana ini bukan kali pertama beliau menghadap Jawatankuasa Tatatertib FAM," katanya.

Taufik bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai kesalahan pertama yang dilakukan oleh Annuar.
Sebelum itu, Annuar yang ditemui pemberita selepas inkuiri itu, berkata beliau tidak dapat mengulas lanjut mengenai hukuman yang dikenakan kepadanya kerana badan induk bola sepak negara itu telah mengeluarkan arahan kepada beliau agar tidak mengeluarkan sebarang kenyataan kepada media.
"Saya telah mendengar keputusaan daripada jawatankuasa disiplin FAM namun tidak sempat untuk mendengar hukuman kerana terpaksa bergegas ke Stadium Sultan Muhammad Ke-IV di Kota Baharu bagi mengikuti perlawanan pasukan Kelantan bertemu pasukan AREMA (Indonesia) pada saingan Piala AFC malam ini," katanya.

Annuar berkata beliau menyerahkan sepenuhnya kepada FAM untuk menilai prestasinya sebagai Timbalan Presiden FAM selama ini.
"Saya meminta maaf kerana tidak memberi komen lanjut kepada media mengenai apa yang berlaku kerana perlu mendapat kebenaran bertulis daripada kongres FAM yang hanya bersidang dua atau tiga kali setahun," katanya.

Beliau turut berterima kasih kepada penyokongnya yang memberi sokongan padu selain tidak melanggar peraturan sepanjang perhimpunan aman, Rabu
Sementara itu, Ketua Polis Petaling Jaya ACP Arjunaidi Mohamed berkata perhimpunan yang dihadiri kira-kira 200 penyokong Annuar Musa di hadapan Wisma FAM hari ini tidak melibatkan tangkapan mahupun kejadian yang tidak diingini berlaku.

Kira-kira 150 anggota polis berkawal di Wisma FAM sejak 1.30 tengah hari sehingga 7 malam. - BERNAMA

3 ulasan:

  1. Selagi FAM diperintah oleh raja dua beranak ni sampai bila pun bolasepak Malaysia xkan maju...sebaiknya annuar resign terus sebarang jawatan dlm FAM sbb xboleh nak berfungsi pun...biarlah raja dua beranak tu & balacinya aje yg mengemudi FAM ke jalan kemunduran dan disumpah oleh generasi akan datang.

    BalasPadam
  2. saya sokong bila raja dah jadi pemimpin semua takut nak komen atau tegur, takut nanti dikata derhaka kepada raja melayu, saya harap 2 beranak tu jaga bola untuk negeri pahang saja la...
    dan bukan untuk malaysia.
    perlu diketahui tampa teguran dan kritikan seseorang akan anggap apa yang dibuat tu betul walhal kearah kemunduran.

    BalasPadam
  3. gantung seumur hidup pun xpa,buat nyemak je,patut nye kerabat raja dan ahli2 politik jgn masuk campur langsung dlm bidang sukan,ape yg dorang tau pasal sukan,silap gaya berapa besar padang bola pn drg ni tk tau,biar kn hal2 sukan ni dipimpin oleh bekas2 atlit tu sendiri,baru lah sukan kt 1malaysia ni boleh maju,

    BalasPadam